PAS GEÇEREK DAĞILIMLARI ÖĞRENMEK

Pas geçerek keşif kavramı ilk önce Terence Reese'in "The Expert Game" isimli kitabında ortaya atıldı ve daha sonra birinci sınıf oyuncuların repertuarına girdi.
"The offical Encyclopedia of Bridge" Discovery yani keşif için: "Kapalı ellerin bilgilerini elde etmeye yönelik bekleyerek bilgi alma operasyonu" açıklamasını getirmiş.
Birkaç yıl önce buna paralel imkânların kompetisyon esnasında da ortaya çıkabileceği düşüncesi aklıma geldi.
Günümüzde herkes pre emptive konuşarak rakibe baskı uygulamayı ve onların bilgi alışveriş sahalarını daraltmayı düşünüyor. Neticede kontrat bizim tarafta kalır ise rakipler tam anlaşma fırsatını bulamadıklarından limitlerini de yanlış tespit etmiş olabilirler, bu tabii ki iyi. Fakat bu konuşmalar sonunda defansta kalırsak deklerasyonu dinleyen usta bir oyuncu bu fazladan konuşmaları yer oyunu esnasında kâğıtları doğru plase etmek sureti ile kendi avantajına çevirebilir. O zaman da geç olmakla birlikte hiç konuşmamış olmayı isteriz.
Bazı durumlarda öyle bir elimiz olur ki sonuçta dekleranın kendimiz olacağını biliriz, işte bu durumlarda rakipleri konuşturup aksi takdirde mümkün olmayan çok önemli ipuçlarını da elde edebiliriz.
Nihai kontrat elimizde, ortaktan destek talep etmiyoruz, rakipler forsing konuşuyor. Öyleyse dinliyor ve öğreniyoruz. Bu bilgiler yer oyununda bize çok yardımcı olacak.

Batı 2Karo Flannery oyun açtı. (5 Kör+ 4Pik 11-15 puan) Ortak pas, sağım 2 SA (zon forsingi, dağılım soruyor). Güneyde susup dinlemeyi tercih ettim. Batı bu kez 3Karo ile 4-5-3-1 dağılımını gösterdi ve ortağı 3 Kör ile ilave edecek bir şeyi olup olmadığını sordu. Batı 4 Kör ile hepsi bu dedi ve benim önüme geldi. Artık olaya karışma zamanının geldiğini hissettim ve 5Trefl dedim. Tabii ki kont geldi ve Kör A atak edildi. Doğu Kör R ile sinyal 'verince kör devamına elden çaktım ve pik oynayarak yerden onluyu koydum. Doğu As ile aldı ve köre devam etti. Tekrar çakıp bir pik daha oynadım. Batı Rua ile alıp pikle beni tekrar yere verdi ve elden bir karo attım. Sonra trefli As ile ele geldim, karo As çekip Doğu'daki tek karoyu aldım ve bilinen trefli empasını atarak sadece iki battım.
Rakipler koz atağından sonra bile 4kör yapabiliyor.
İki renkli elleri gösteren sıra dışı sanzatu veya Michaels Cue-bid gibi dekleralar rakipler Zon oynadıklarında muhtemelen batacakları kontratların yapılmış olması şeklinde tecelli eder, zira dekleran dağılımlar hakkında çok fazla bilgiye sahip olmuştur.


Aşağıdaki örnek 1975 meksika şampiyonasından alınmıştır :



(a) minörler
(b) limit veya daha iyi pik tutuşu
Doğu 3♦'ya kontr diyerek ortağına karoda destek gösterince Güneyde pas geçmeyi tercih ettim, partner 3 PİK ile elini limite etti ve Doğu gösterecek bir şeyleri daha olduğunu düşünerek 4Trefl dedi. Ben, zaten başta da 4 PİK diyecektim, şimdi yine dedim. Batı aslında iyi bir seçimle barajına girdi (bir batıyor). Ortak, eliimin oyun gücü hakkında bilgi sahibi olmadığı için kontr dedi ve aslında bana 5 PİK dedirtmemek istiyordu (her :ki minörde de hiç onörü yok ve pek doğru bir seçim değil). Fakat bu eli ben oynamak istiyordum ve 5 PİK dedim.
Batı gün gibi aşikâr tek kör valesini atak etti. Yerde kalacak şekilde iki tur koz çektim ve karo çevirip Doğunun Valesine verdim. Kör10 devamını alıp karoları elimine ettiğimde kimde ne kaldığını biliyordum. AR Karo Batı'da Trefl A Doğu'da idi (4Trefl deklerasını da hatırlayalım) yerden trefli oynayıp elden Rua koydum ve 5PİK TAM OLDU.

Bir sonraki el kulüpte oynanan bir ikili turnuvadan. Bazen Romex sistemimiz yerine Precision oynarım ve bu kez de Precision oynuyoruz ve ben yine Güneydeyim.




(a) 16 + puan
(b) piklerle karolar
(c) onların en az bir rengine ceza, iyi el
Doğu 2Pik dediğinde pas geçerek ortağa isterse ceza kontru atabilmesi için fırsat verdim. Biz bilgileri toplarken Batı'nın pas geçmiş olması belki daha akıllıca olurdu. Partner treflilerini gösterince Roman Blackwood ile As sordum ve bir As, üç Rua olduğunu öğrendim. Bu elde bütün puanları toplamak üzere 7 SA dedim. Son dekleramla gurur duymuyorum ama elde ettiğim bilgiler ışığında oyundaki riskleri minimuma indirebilmeyi ümit ediyorum.
Batı Karo Damını çıktı. As ile alıp dört tur kör çektim. Batı'nın en fazla bir tane treflisi olduğu tespit edilmişti (5-2-4-2 el ile herhalde ortağın mecburi 2Pik'ine 3 PİK demezdi). Trefli Ruasına gidip Dama empas yaptım ve bütün treflileri çekerek Batı'yı piklerle karolar arasında squeeze ettim. On ikinci lövede Batı pik Ruasını teklemek zorunda kalınca rakiplerin de ikramı ile bir top elde etmiş olduk.
Bu tür pozisyonlar sık sık gelebiliyor ve işin güzel tarafı ortaktan bir yardım gerektirmiyor. Kendiniz çalıp yine kendiniz oynuyorsunuz, rakipler de vokal yapıyor.
Uzun pik renginiz olup rakiplerin son pozisyonda üste konuşmasını istemiyorsanız yine acele etmeyip beklemek ve dağılım ipuçlarını alıp sonra konuşmak güzel bir taktiktir.



Doğu 1 Kör oyun açtığında Güney ağırdan almayı tercih etti. Batı pik teki ile kör fitini verince şimdi 4Kör üzerine 4 PİK dedi. Doğu kontr demekle iyi bir seçim yaptı.
Karo Rua atağı yerden As ile alındı ve çevrilen pik üzerine Doğu dokuzluyu koymasına rağmen Güney onlu ile valeye empas yapıp sekiz lövesini aldı. Oldukça iyi bir skor fakat top değil zira bazı ekipler 5Köre' çıkıp ikinci tur pik üzerine Kuzeyin koz promosyonu alması sebebi ile bir batmışlar.
Yine sıkça rastlanan bir durum rakiplerden birinin cue-bid ederek ortağına kuvvetli koz desteği göstermesidir. Bu durumda açanın Kontr demesi nadiren fayda sağlar zira kontr rakiplere ilave deklerasyon sahası kazandırır. Bir keşif pası ise bizim tarafa ek bilgi sağlar.
Aşağıdaki elde expert bir ortak ile kuvvetli rakiplere karşı ikili turnuva oynuyorum. Bu sefer sadece iki eli vereceğim:


Doğu 3 KÖR ile cue-bid edince pas geçtim ve Batı'nın zon daveti yapacak eli olduğunu anladım. 4PİKİ batıracağımızdan emin olamadığım için 5 Kör dedim. Doğu da kimin kuvvetli olduğunu anlayamadığı için pas dedi ve ben dekleran oldum.
Batı PİK AS çıkıp Karo Vale ile devam etti.
Siz olsanız nasıl devam ederdiniz?
Dekleralar oldukça aydınlatıcıydı. Rakiplerin toplam 19 puanları vardı ve Doğu 3Kör ile cue-bid edece'k kadar Batı da zon davetini kabul edecek kadar istekli idiler, öyle ise dağılımlı elleri olmalıydı. Karoyu yerden alıp Kör Vale oynadım ve Doğu küçük verince bıraktım. Bu işe yarayınca kozları toplayıp karo ile yere geçtim. Doğu treflı attı. Cue-bid edebilmiş olması sebebiyle TREFL AS Doğu'da olmalıydı. Ruayı kaçırıp bir batarak kurtardım. Bütün eller:


Birçok Doğu-Batı ekibi treflileri bilip 4PİK yapmışlar, bize iyi oldu. Eğer Batı ortağının 3 cue-bidi üzerine 3 Pik ile yetinse idi, bu kez ben 4Kör oynayacaktım. Fakat deklaraya göre kozlar 2-2 dağılmış diye düşünecektim. Son örneğim Miami 1986 Rosenblum Cup'un Meksika milli takımı seçmelerinden.

Doğu, ortağının pre-emive 3Kör açışı üzerine forsing 3SA deyince pas geçip bir tur dinlemeye karar verdim. Batı 3 SA ile nispeten dengeli el gösterip Doğu 4Pik’'e düzeltince çalıların arasından çıkarak 5 Karo dedim ve tabiiki kontrlandım. Batı pik fiti vermeyip dengeli el gösterdiği için AR karo çektim ve iki battım.
Diğer masada Güney oyunca 3 PİK üzerine direk 5Karo deyip konturlanmış ve karo empasını atıp üç batmış. Bizim takım bu elden 5 İMP kazandı. Belki çok büyük bir swing değil ama yine de hoşuma gitti.
Bu bölümün sonunda bir dikkat notu vermekte fayda var. Burada yazılı kavram her zaman fayda sağlamaz. Birçok durumda da son söyleyeceğini baştan söylemek gerekir. Onun için genel stilinizi değiştirmeyin. Sadece aklınızın bir köşesinde bulursun. Mesela ben direk 4PİK demediğim ve bekleyip rakipler 4Kör dedikten sonra 4PİK deklera ettiğim elde eğer direk konuşmuş olsa idim Batı'nın 4PİK üzerine 5Kör dememesi çok zordu ve biz 5 Kör'ü batırıp daha fazla puan alabilirdik.
Tavsiye :
Uzun bir renginiz ve özellikle pikleriniz olduğunda ağırdan alarak rakiplerin dağılımlarını öğrenmeye çalışabilirsiniz. Bu, kontrat sizde kalıp dekleran olduğunuzda kart plasmanlarını daha doğru yapabilmeniz avantajını sağlar.